post@inkludi.no

Prosjektleder

Fast @IMDI(Integrerings og mangfoldsdirektoratet) in Offentlig sektor
  • Tollbugata 20, 0152 Oslo, Norge View on Map
  • Post Date : May 27, 2025
  • Apply Before : June 9, 2025
  • 0 Click(s)
  • View(s) 58
Email Job
  • Share:

Job Detail

  • Job ID 6740

Job Description

Er du prosjektlederen som kan gjøre IMDi rustet til å takle en økende endringstakt?

Vi i Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) er i full gang med å modernisere tjenestene våre – og vi trenger deg som kan være en faglig drivkraft i arbeidet.

Vi ser etter en prosjektleder som både kan tenke strategisk og være tett på utviklingen. Rollen passer for deg som er vant til komplekse miljøer, og som trives med å være med på en endringsreise slik at IMDi er forberedt til økende endringstakt.

Du forstår at kompleksitet må håndteres, ikke forenkles, at brukerbehov og samfunnsoppdrag er drivende for hvilke digitale produkter vi utvikler, og at de digitale produktene må passe inn i en større helhet. Du trives med å skape et samspill i teamet slik at alle lykkes, enten de er kollegaer eller konsulenter.

Slik jobber IMDi med digitalisering
Hos oss får du jobbe i krysningspunktet mellom samfunnsoppdrag, utvikling og arkitektur sammen med kollegaer som både har høy kompetanse og lav terskel for å dele den.

Digitalisering i IMDi er organisert etter en smidig styringsmodell, med produkt- og tjenesteområder, tverrfaglige team og DevOps-metodikk. Vår tjenesteportefølje består hovedsakelig av egenutviklede løsninger.

Ansatte i Digitaliseringsavdelingen har kjernekompetanse innen produktledelse, utvikling, arkitektur og testing. Vi leier inn spesialister hos konsulenthusene ved behov. Ressursene settes sammen i tverrfaglige team og i en eller flere digitale tjenester med kontinuerlige leveranser.

Hos oss kommer du til å jobbe sammen med dyktige, rause og engasjerte kolleger. Vi er en positiv gjeng som er opptatt av innovasjon og kontinuerlig forbedring, med tillittsbasert ledelse som legger til rette for prøving og feiling.

Arbeidsoppgaver

Hverdagen som prosjektleder hos oss
Du leder et tverrfaglig produktteam, der du jobber tett med tjenestedesignere, UX-designer, utviklere, arkitekter, og IMDis fagmiljø for å omsette bruker- og forretningsbehov til gode digitale løsninger til våre brukere. Du vil også delta i samarbeid med andre offentlige etater som f.eks. UDI, DigDir, HK-Dir.
Mye av din hverdag går til å lede prosessen med å prioritere og følge opp relevante team, og ha en tett dialog med den som eier produktområdet (områdeeier) slik at vi prioriterer leveranser som gir størst effekt. Du vil også, ved behov, lede brukerinnsikt og konseptutredninger; samt bidra til satsingsforslagprosess mot departement.

Oppgaver utvikler seg kontinuerlig, men dette blir noen av dine hovedoppgaver

  • Lede arbeidet med brukerinnsikt og bidra aktivt til satsingsforslag.
  • Lede og motivere smidige produktteam.
  • Styre digitale tjenester med kontinuerlige leveranser, inkl. rapportering, risikohÃ¥ndtering, økonomi- og kontraktshÃ¥ndtering. Ha en tett dialog med omrÃ¥deeier.
  • Samarbeide tett med agile PMO, tjenesteeieren og tverrfaglig team inkl. fagressurser og leverandører.
  • Bidra aktivt til en løpende og god dialog rundt utfordringer knyttet til for eksempel ressurstilgang, interessenter, hÃ¥ndtering av usikkerheter og kvalitetsutfordringer, samt oppstÃ¥tte avvik i fremdrift, kostnader, omfang, etc.
  • Planlegge, og pÃ¥ sikt, lede anskaffelsesprosesser.

Kvalifikasjoner

MÃ¥-krav:

  • Universitets- eller høyskoleutdanning, fortrinnsvis bachelorgrad.
    • Lengre, relevant erfaring kan kompensere for deler av utdanningskravet.
    • Alle søkere mÃ¥ legge ved dokumentasjon pÃ¥ utdanning fra vitnemÃ¥lsportalen: https://www.vitnemalsportalen.no/.
  • Erfaring fra ledelse av digitale utviklingsprosjekter og/eller erfaring fra ledelse av produktteam (som for eksempel i roller som prosjektleder, teamlead, produktleder eller Scrum master).
  • Erfaring med endringsledelse.
  • God norsk fremstillingsevne muntlig og skriftlig.

Fordelskrav:

  • Erfaring med brukerinnsikt, tjenestedesign og satsningsforslag.
  • En eller flere sertifiseringer innen prosjektledelse og smidige rammeverk (som for eksempel PSM, PMP, CSM, ITPP, Prince2 Agile, SAFe eller ISTQB agile).
  • Erfaring med tjenestedesign metoder (som for eksempel Lean Startup, Design Thinking, Double Diamond).
  • Kjennskap til Smidig og DevOps metoder med kontinuerlige leveranser.
  • Erfaring med offentlig anskaffelser og erfaring innenfor SSA-avtaler.
  • Erfaring med eller kjennskap til offentlig forvaltning.

Personlige egenskaper

For å lykkes og trives i rollen, må du:

  • Være en trygg leder og motivator for tverrfaglige team.
  • Ha evne til Ã¥ stÃ¥ i en langsiktig endringsreise.
  • Ha gode kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter med mennesker med ulike faglige bakgrunner.
  • Være selvstendig, initiativsterk, strukturert og løsningsorientert.
  • Bidra til et godt arbeidsmiljø og deling av kunnskap.
  • Tar initiativ til forbedringer og bidrar til utvikling.

Vi tilbyr

  • Mulighet til Ã¥ jobbe med løsninger som har stor samfunnsverdi
  • Et sterkt og inkluderende fagmiljø hvor vi eier kjernekompetanse og leier inn spesialister -> du fÃ¥r kontinuerlig tilførsel av fersk kompetanse
  • Smidig arbeidsmodell og tverrfaglige produktteam
  • God fleksibilitet og en arbeidshverdag tilpasset livssituasjon – mulighet for hjemmekontor
  • Lokaler sentralt i Oslo, med kantine, treningsrom, fagbibliotek og innendørs sykkelparkering
  • Lønn som Prosjektleder, stillingskode 1113 (Prosjektleder). Lønn i henhold til statens regulativ fra kr 652 900 til 894 900. Lønn fastsettes etter en helhetsvurdering av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
  • Du vil, som ansatt i staten, bli medlem i Statens pensjonskasse, som gir deg mange goder i tillegg til livsvarig alderspensjon og AFP. Du kan ha rett til økonomisk støtte hvis du blir syk eller ufør, familien din kan ha rett til økonomisk støtte nÃ¥r du dør, du blir forsikret mot yrkesskade eller yrkessykdom, og du fÃ¥r gode betingelser pÃ¥ boliglÃ¥n. Les mer om ansattegodene dine på www.spk.no/medlemskap.
  • IMDi fokuserer pÃ¥ kontinuerlig kompetanseutvikling for den enkelte og vil stimulere til at alle vÃ¥re ansatte tilegner seg ny og nyttig kunnskap. Derfor har vi gode ordninger for opplæring i forskjellige kurs og sertifiseringsprogram for Ã¥ opprettholde faglig dyktighet og profesjonalitet pÃ¥ lang sikt.
  • Godt faglig og flerkulturelt arbeidsmiljø.
  • En mangfoldig arbeidsplass, bÃ¥de i bakgrunn, erfaringer og livsfaser.

Kontaktinformasjon

Christine Stautland
Christine Stautland
Avdelingsleder
 E-post:crs@imdi.no

Other jobs you may like